Sidor

fredag 15 mars 2013

Hur ser din gadrob ut?

Jag har ett tag funderat på min gardrob, trots att jag gjorde en rejäl utrensning för några månader sen är den överfull. Nu när jag började jobba la jag ut en veckas kläder på byrån i sovrummet för att veta att jag inte behövde tvätta den första köriga veckan, det va ju helt lugnt och hade det inte varit för nattlinnen och bh:ar hade jag klarat mig hur länge som helst utan att tvätta. Det är lite småsjukt faktiskt. Vissa kläder som finns i min gardrob är bara använda ett par gånger. Nu är visserligen mycket av mina kläder sådant som jag har fått av andra och inte valt själv eller sådant som inte passar helt perfekt, men ändå det är sjukt.

Så igår satt jag och tittade runt på sjalbarn när det dök upp en utmaning, minimera gardroben till 20 plagg i bra kombinationer, riktigt där är jag inte men jag har bestämt mig att jag inte ska köpa kläder eller material till kläder på ett år. Kanske kan jag slita ut en del grejer i min gardrob och kanske hittar jag vilka kläder jag gillar och använder mest så jag vet vad jag ska införskaffa som inte bara blir hängandes.

Jag har ändå tänkt att det ska stickas och sys lite men av det materialet som finns här hemma, det kommer kanske bli lite kompleteringsköp av knappar, dragkedjor och tråd men inte tyg eller garn. Jag tror att jag kommer kunna både sticka och sy under detta året för här finns mycket material hemma.
Det ska bli spännande att se hur det fungerar, kanske får jag panik när våren kommer, jag vet att en del sommarkläder är rätt slitna nämligen.

Jag har idag lite sparande som ska gå till tyg, garn och bh:ar. Jag lägger en krona i en burk varje gång jag tvättar en bh. En krona i en annan burk varje gång jag tvättar ett hemsytt plagg och en tia i en tredje burk varje gång jag stickar upp ett nystan. Tyg och bh burkarna försvinner pengarna ur lika fort men garnburken är ett mer långsiktigt sparande, tanken va att den skulle bli till något speciellt garn framåt jul. Vi får se lite där. Bh burken kommer nog att länsas med, som det är just nu så har jag bara ett par stycken bh:ar som passar.

Någon som vill vara med på en utmaning? Min utmaning började igår 14/3-2013

1 kommentar:

Slow-Eva sa...

Jag tänkte på just det här idag!
Att jag har så mycket kläder - men inget att ha på mig! Klassiskt, eller hur?
Men 20 plagg är väldigt lite om man tänker på alla årstider. Ytterplagg?
Tur att man har sjalen då som man kan klä sig i ;)
Men jag ska absolut rensa och tänka mig för noga innan jag köper något nytt!