Sidor

söndag 15 april 2012

Inte riktigt som jag tänkt mig, men ändå väldigt bra

För några veckor sedan va jag och lämnade en klänning som jag hade sytt om lite till en kompis. Hon hade rensat ur sin gadrob och skickade med mig två överfulla kassar hem, hon tyckte jag kunde se om jag kunde göra något roligt utav det. När jag kom hem så hällde jag ut allt på golvet i köket och så plockade jag det fram och tillbaka, länge...
Hittade ett par grejer som jag visste exakt vad det skulle bli, även några grejer som jag bestämmde mig för att behålla precis som de va och använda själv.
Jag har snöat in på att sy byxor i återbruksutmaningen. Känns bra för byxor har vi haft stort behov av.

Dessa två skjortor va en sådan grej som jag inte hade en aning om vad det skulle bli. Mjukt tunnt bommulstyg, nästintill oanvända, sen kom jag på det, sommarbyxor, letade reda på två gamla nummer av allt om handarbete ritade mönster till ett par byxor till Idun och ett par shorts till Amanda. Efter lite puslande fick jag ut det på skjortorna. Böjade sy, först blev de till Idun klara, sedan tog det ett par dagar innan jag tog tag i Amandas och då tog tråden slut, jag har använt allt som kan liknas vid ljusblå tråd och ändå tog det slut, därför får ni inte se Amandas byxor nu, de kommer någon gång när jag köpt tråd.


Jag gillade iaf modellen på Iduns byxor så jag bestämmde mig för att göra ett par till Amanda också, men av lite mer hållbart material, manchester från ett par byxor som va med i vännens påsar. Fick göra mönstret lite smalare annars hade det inte gått få till det. Efter lite velande fram och tillbaka sydde jag på byxans origial fick i sidan, för att det skulle bli lite roligare kantade jag det med en bandsnutt som kommer fran mamma. Tycker det blev helt okej och det bästa av allt, byxorna är troligtvis riktigt slittåliga och när man har en liten tös som går på knäna behövs det absolut!

6 kommentarer:

hennihenni sa...

Härliga byxor, särskilt sommarbyxan! Vilket bra återbruk, tyg finns ju verkligen överallt - inte bara på rulle i affären...

Sanna sa...

Härliga byxor till söt liten tös.. <3

metamorphosis sa...

Vilka härliga sommarbyxor du fått till där!

Att sy barnkläder måste ju vara bästa återbruket av vuxenkläder som av en eller annan anledning inte blir använda mer!

Fangoria sa...

Jättefina byxor, återbruk när det är som allra bäst!

Hanne sa...

Superfina byxor, precis sånt återbruk som jag gillar.

Titti sa...

Söta blå puffbyxor! Skjortor är mjuka och fina att sy av!