Sidor

fredag 27 juli 2012

Utflykt!

Igår va vi på en spännande utflykt, vi va på Östergötlands Ullspinneri. Det va fabriksvisning och vi fick se hela processen från kardning, spinning, tvinning (?) och vävning. Just vävningen missade jag för det lät väldigt mycket så då va jag utanför med Idun. Men vi såg Sveriges sista Spinning Jenny som fortfarande va i produktion, det va otroligt häftigt att se en maskin som har gjort så stor skillnad för vårt samhälle idag på riktigt. (Jag är lite knäpp, men den sortens historia älskar jag) Lite shopping blev det klart också. En härva röd/orange Vissjö garn, ett vantkit och fem små härvor restgarn. Restgarnet har jag börjat sticka ett par yllebyxor av. Tror nog det blir bra, det är iaf otroligt mjukt...
På vägen hem stannade vi i Huskvarna på en tygaffär, där blev det prickigt och randigt. Allt är jersey utom det gröna som är velour, blev även en liten bit enfärgad orange jersey, ska va till kanband.
Å så lite strech spets till, 5kr metern så det blev två meter av varje.

1 kommentar:

Syserine sa...

Vad kul! jag var der förra året, men fick tyvärr ingen omvisning, var så sugen på att se hur garn blir till! Hade plan om att åka dit i år också, men det har inte blivit av, vi borde jo ha mötts i går så kunde våre Idun säga hej! Visjö garn är underbart, precis börjat på en kofta!